Cure/Kinesio taping

Binnen onze praktijk maken we gebruik van het Medical Taping Concept (http://www.fysiotape.nl/).

De tape beïnvloedt het neurologische en circulatoire systeem van het lichaam en ondersteunt de lichaamseigen genezingsprocessen. Het werkt volgens de principes van de kinesiologie. Het ondersteunt het spierstelsel. Immers is het veneuze systeem, het lymfesysteem en de lichaamstemperatuur afhankelijk van een goed functionerend spierapparaat.

In tegenstelling tot de conventionele tapemethode, die vaak met niet rekbaar materiaal ten doel heeft een “beperking” van de gewrichten te bewerkstelligen, bereikt deze nieuwe tapemethode juist een “vergroting van de mobiliteit” door functieverbetering.

Het principe is:

• Activeren in plaats van fixeren (belangrijk: behoud van de volledige functionaliteit van de spieren);
  • De tapemethode is een toevoeging aan de behandeling van de fysiotherapeut;
  • De methode wordt niet gezien als een volledig zelfstandige behandeling;
  • Het helpt de patiënt echter om de basisvoorwaarden te scheppen en het lichaam in staat te stellen “optimaler” te herstellen. Eventuele andere interventies, maar vooral instructies, blijven van kracht;
  • De liftende werking van de CureTape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk;
  • Inmiddels is de Medical-Taping-Methode wereldwijd bekend en wordt door artsen en therapeuten op talrijke gebieden van de algemene- en sportgeneeskunde toegepast.