Manuele therapie

In onze praktijk hebben de manueel therapeuten na de opleiding fysiotherapie de 4 jarige post HBO opleiding SOMT gevolgd. Daarmee heeft men extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

Zij zijn tevens geregistreerd in het kwaliteitsregister voor manueel therapeuten (http://www.nvmt.nl/). Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds de houding en bewegingen te verbeteren. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten en wervelkolom kunnen worden toegepast.

De manueel therapeut probeert opgeheven beweeglijkheid te herstellen of teveel aan beweeglijkheid te stabiliseren door middel van training.

Tijdens de behandeling maakt de manueel therapeut gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten. Soms worden deze aangevuld met manipulaties (in de volksmond ook “kraken” genoemd). De meeste patiënten ervaren dit kortstondig als een vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Wanneer manuele therapie?
In het algemeen is manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn ook gepaard gaan met het slechter kunnen bewegen van een of meerdere gewrichten.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • bewegingsbeperkingen aan gewrichten zoals: enkels / knieën / heupen en schouders / ellebogen / polsen.

Vergoeding:
Net als bij de vergoedingen voor fysiotherapie worden ook de kosten van manuele therapie bij niet chronische klachten geheel of gedeeltelijk vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Wat de vergoeding voor manuele therapie bij uw verzekeraar is kunt u vinden in uw polisvoorwaarden.